I det karga West Pokot i nordvästra Kenya har livet inte alltid varit lätt för Stacy Chepchumba och hennes klasskompisar. För bara ett år sedan bestod hennes vardag av långa vandringar till en avlägsen flod i jakt på vatten. Vatten som inte bara behövdes för att dricka, utan också för att laga mat, tvätta – och ibland helt enkelt för att överleva.
– Vi gick i timmar bara för att hämta vatten, minns Stacy.
– Ibland kom vi tillbaka utmattade. Ibland fann vi ingenting. Många av mina vänner gav upp. De slutade skolan. Några giftes bort tidigt. Några blev gravida. Jag höll nästan på att förlora hoppet jag också.
Men hoppet återvände med tillgången till rent vatten och en köksträdgård vid skolan. Tack vare Skolmatsprojektet, med stöd från Vi-skogen och Radiohjälpen installerades vattentankar, och på skolområdet började grönsaker spira.
Stacys liv förändrades.
– Nu har vi vatten varje dag, säger hon tacksamt.
– Vi använder det för att städa, vattna grödorna och hålla oss friska. Det gör att vår skola kan fortsätta.
Skolans köksträdgård blev en vändpunkt. Tillsammans med sina klasskompisar lärde sig Stacy att odla grönsaker som grönkål, tomater och avokado. De vattnade plantorna, tog hand om dem och skördade när de var mogna.
– När grönkålen är klar äter vi. Det är inte varje dag, men regelbundet. Det är näringsrikt. Det ger oss styrka att stanna kvar i skolan.
Stacys tog också med sig sina kunskaper hem och började odla grönkål hemma. Hon har tagit hand om den på samma sätt som i skolan. Skörden har blivit så stor att hon till och med har kunnat sälja i byn och tjäna egna pengar. Med den inkomsten har Stacy kunnat köpa skolmaterial och bidra till hushållet.
Denna framgång har väckt en större dröm.
– På grund av hur jag växte upp vill jag studera jordbruk på universitetet, säger hon beslutsamt.
–Jag vill skapa förändring i mitt samhälle. Jag vill hjälpa flickor att stanna i skolan. Jag vill lära människor att odla mat och använda vatten på ett klokt sätt.
– Det här projektet gav mig mer än vatten. Det gav mig en anledning att stanna i skolan. Det gav mig ett syfte, avslutar hon.