Minnes- och högtidsgåvor

Varför måste jag fylla i både för- och efternamn på den avlidna eller jubilaren?
Att både för- och efternamn ska anges, beror på att vi vill att så mycket som möjligt av din gåva ska nå fram till ändamålet. Det gör det bland annat genom att vi samlar alla gåvobrev som ska till en och samma mottagare, och skickar dem tillsammans, i ett kuvert. Det enda sättet för oss att vara helt säkra på att gåvobreven avser en och samma person, är att göra kontroller mot både förnamn, efternamn, adress och högtids- eller begravningsdatum.

Vill du ändå att det bara ska stå mottagarens förnamn på gåvobrevet, är du välkommen att kontakta givarservice på givarservice@viskogen.se eller 08-120 372 70, så får du hjälp med detta.

Vilka uppgifter behövs för att kunna skicka ett högtids- eller minnesbrev?
Det du behöver ange är namn på den avlidna eller jubilaren, en fullständig adress dit vi ska skicka brevet (om du inte vill skriva ut det själv) och den hälsning du vill att vi skriver. Du måste ange vem du är och vilket betalningssätt du föredrar (betalkort, internetbank eller faktura).


Vilket format har gåvobrevet?
Gåvobrevet är i stående A4-format.


Varför ska jag fylla i dagens datum om begravnings- eller högtidsdag har varit?
Har datumet redan passerat, eller om det är okänt, anger du dagens datum i beställningsformuläret. Genom att du fyller i dagens datum, får vi samtidigt meddelande om att det faktiska datumet är passerat och att gåvobrevet ska skickas ut omgående.


Skrivs antalet träd ut på gåvobrevet?
Nej. Vill du att antalet träd ska stå utskrivet, skriver du själv det i din personliga hälsning.


Kan jag själv skriva ut gåvobrevet?
Ja, du kan välja att själv skriva ut gåvobrevet. Det krävs då att du dels anger en e-postadress och dels väljer att betala gåvobrevet direkt.


Jag beställde gåvobrevet till min e-post, men har inte fått det. Vad har hänt?
Ibland fastnar också gåvobreven i skräppostfilter. Kontrollera därför skräppostfiltret för att förvissa dig om att gåvobrevet inte har fastnat där.

Det kan vara så att du har angivit fel e-postadress. Kontakta i sådana fall Vi-skogens givarservice på givarservice@viskogen.se så får du hjälp med att rätta till det.


Varför blir det tomt i formuläret?
Att formuläret blir tomt beror oftast på att backa- och framåtknapparna i webbläsarens meny har använts. Om du istället använder de knappar som finns längst ned i formuläret, så ska innehållet sparas mellan de olika stegen.

Gåvokort

Hur beställer jag?
Du väljer själv hur många kort du vill ha, och hur många träd som ska planteras med varje kort. Du kan alltså välja att köpa ett kort med två träd på varje kort, eller två kort med ett träd på varje.

Undantagna är gåvokorten där det medföljer en fröpåse. Där måste minst 15 träd per kort planteras.

Skrivs antalet träd ut på kortet?
Ja, antalet träd skrivs ut på kortet.


Vilket format har korten?
Korten är dubbelvikta i A6-format, och levereras tillsammans med kuvert.


Varför blir det tomt i varukorgen?
Om du har använt din webbläsares framåt- och bakåtknappar kan kontakten med Vi-skogens sidor bli avbrutna. Gåvokort som du då har lagt i korgen kan vara försvunna när du kommer till kassan. Samma sak kan uppstå om du lägger gåvokort i varukorgen och sedan dröjer alltför länge med att gå till kassan.

För att undvika detta, rekommenderar vi att du startar om webbläsaren och gör din beställning utan några längre pauser eller användande av framåt- och bakåtknappar.

Gåvoshopen

Varför blir det tomt i varukorgen?
Om du har använt din webbläsares framåt- och bakåtknappar kan kontakten med Vi-skogens sidor bli avbrutna. Varor som du då har lagt i korgen kan vara försvunna när du kommer till kassan. Samma sak kan uppstå om du lägger varor i varukorgen och sedan dröjer alltför länge med att gå till kassan.

För att undvika detta, rekommenderar vi att du startar om webbläsaren och gör din beställning utan några längre pauser eller användande av webbläsarens framåt- och bakåtknappar.

Jag kan inte lägga varor i varukorgen, vad beror det på?
Det beror förmodligen på att du använder Safari som webbläsare (denna webbläsare är standard om du surfar genom din iphone eller ipad). Försök med en annan webbläsare, såsom Explorer, Chrome eller Firefox, så ska det förhoppningsvis fungera.

Hur gör jag om jag vill ha varorna levererade utanför Sverige?
Vill du ha din leverans till en adress utanför Sverige, så skickar du din beställning till givarservice@viskogen.se

Leveranstider

När skickas mitt högtids- eller minnesbrev?
Gåvobrev för minnes- och högtidsgåvor skickar vi fyra dagar innan begravnings- eller högtidsdatum. Har datumet redan passerat, eller om det är okänt, anger du dagens datum i beställningsformuläret.

Är det mindre än sex dagar kvar tills den dag du uppger, skickar vi brevet samma dag som beställningen kommer, om den görs före kl. 12.00. Alla gåvobrev skickas med B-post och ska nå mottagaren inom 5 dagar. Är det bråttom finns också möjligheten att själv skriva ut ditt gåvobrev. I sådana fall krävs att du anger en e-postadress och betalar gåvobrevet i samband med att du beställer det.

Vi reserverar oss för att leveranstiden runt helgdagar kan vara något längre.

När skickas mitt gåvokort eller mina varor?
Gåvokort och varor har vi som ambition att skicka dagen efter att vi har fått beställningen. De skickas som B-post och når dig inom fem dagar.

Vi reserverar oss för att leveranstiden runt helgdagar kan vara något längre.

Leveransadresser

Kan jag beställa varor till utlandet?
Ja, det kan du. Vill du ha din leverans till en adress utanför Sverige, så skickar du din beställning till givarservice@viskogen.se


Vart kan jag skicka minnes- och högtidsbrev?
Vi skickar ett brev till den adress som du uppger vid beställningen. Det kan vara antingen till jubilaren, kyrkan, anhörig eller annan som du själv anger. Du kan också välja att skicka brevet hem till dig själv, att ta med till begravningen eller festen.

Är det bråttom finns också möjligheten att själv skriva ut ditt gåvobrev. I sådana fall krävs att du anger en e-postadress och betalar gåvobrevet i samband med att du beställer det.


Vart levereras mina gåvokort?
Gåvokorten levereras hem till dig. Om du anger ditt personnummer, och det finns i vårt register sedan tidigare, skickar vi gåvokorten till din folkbokföringsadress.

Betalsätt

Hur betalar jag?
Det finns tre olika betalsätt:

-  Bankkort (Visa eller Mastercard). Tänk på att du måste ha aktiverat ditt kort för internetbetalningar, samt ha din säkerhetsdosa tillgänglig.

-  Internetbank (Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank)

-  Inbetalningskort, som skickas antingen separat eller tillsammans med de varor som du har beställt. Det går också att få alla inbetalningsuppgifter via e-post.

Avser din gåva ett minnes- eller högtidsbrev, skickas detta alltid enligt det av dig angivna datumet, oavsett valt betalsätt.

Tillkommande kostnader

Tillkommer några kostnader?
För alla beställningar tillkommer porto- och administrationskostnader. Dessa avgifter är ingenting som Vi-skogen tjänar pengar på, utan är till för att täcka de kostnader som vi har för att kunna skicka din beställning till dig.

Jag har sett en annons där ni säger att ni bjuder på frakten. Hur ofta gör ni det?
Ibland förekommer annonser där du kan ange en kampanjkod för att exempelvis få fri frakt. En sådan kampanjkod omfattar oftast bara vissa varor och under en begränsad tid.

Övriga frågor

Finns det något minnes- eller högtidsbrev på engelska?
Ja, det finns gåvobrev på engelska. Den engelska versionen finner du under rubriken ”Välj motiv” i första steget när du ska ge din minnes- eller högtidsgåva.

Finns det något gåvokort på engelska?
Ja. Leta efter det gåvokort där två händer håller en planta. Det finns i både en svensk och en engelsk version.

Vad kostar ett träd?

Ett träd kostar 20 kronor, gåvan blir både ett träd och ger bönder i östra Afrika kunskaper i agroforestry.

Har ni någon policy kring gåvor?’
Ja. Här kan du ladda ned vår insamlingspolicy (pdf): Vi-skogens insamlingspolicy

Fler sätt