Miljöklubb på kurs

2013-12-05 Av: Vi-skogens praktikanter 2013/2014 i kategorin: Farmers of the Future, Praktikanter 2013, Tanzania

Vi har berättat om projektet tidigare här i bloggen. Projektet där elever tillsammans med sina lärare bildar miljöklubbar på sina skolor. Jag pratar om Vi-skogens projekt Farmers Of The Future där målgruppen är barn och ungdomar. Intresset att arbeta med jordbruk är idag lågt bland unga personer i Östafrika. Ett av projektens mål är att inspirera ungdomar att arbeta med hållbart jordbruk nu och i framtiden.

Agroforestry Training Centre (ATC) i Musoma tar emot skolklubbar från hela Mararegionen för kurser i agroforestry. Idag ska 300 elever från 15 skolor komma till ATC för en kurs i trädplantering.

Stämningen är nästan högtidlig när en grupp elever från Nyarigamba Primary School får en demonstration av Vi-skogens Mr Kurwa i hur man planterar om en trädplanta. Mr Kurwa står i mitten av en ring av barn och berättar att det första steget i processen är att mixa jord med gödsel och vatten. Mixen ska inte vara för lerig utan ”lightly moistured” säger han och plockar samtidigt upp en hög med jord som han klämmer ihop i ena handen. Klumpen är bra när den separerar sig något när man öppnar handen, berättar han.

Elever från Nyarigamba Primary School i en ring runt Mr Kurwa som fixar bästa jordmixen.

Han ber sedan en av eleverna att springa och hämta en av de halva plaskflaskorna som ligger i en hög lite längre bort. Om barnen inte har tillgång till en riktig plastbehållare, en så kallad polythene tube i svart plast så går det nämligen lika bra att använda bottnen på en plastflaska. Mr Kurwa säger att barnen ska använda de material som är tillgängliga och billigast för familjen.
Plötsligt får Mr Kurwa sällskap i ringen. Det är Nicholas Kabambo, chef för centret som genom att knäcka av en bit på en pinne, visar han hur stor plastbehållaren ska vara. ”Four inches”, säger han, vilket motsvarar ungefär 2,5 cm.

Nicholas Kabambo bryter av en pinne för att visa eleverna hur stor behållaren till plantan ska vara.

Nästa steg är att fylla behållarenmed den mixade jorden vilket visar sig inte vara en helt okomplicerad sak att få till. I alla fall inte för de elever som bjudits in i ringen för att fylla varsin behållare. De försöker packa jorden lagom tätt men blir flera gånger ombedda att göra om proceduren. Det fnittras när en av eleverna inte riktigt lyckas att fylla sin tub på ett tillfredsställande sätt. Jorden envisas med att rinna ut när Mr Kurwa testvänder på den. När jorden är packad bra så ska den stanna i behållaren när man vänder upp och ner på den, berättar han. Väl packad jord funkar bäst eftersom det bidrar till att plantan får mycket fukt.

En av eleverna packar plastbehållaren med den mixade jorden.

En av elevernas packning får tummen upp från Mr Kurwa. Hela klassen gnuggar då snabbt händerna mot varandra och klappar tre gånger. Kabambo förklarar att de gör så när någon i klassen gör bra ifrån sig.

Mr Kurwa håller i nästa steg upp behållaren med sin ena hand och en planta i den andra. Han ber sedan ett av barnen att assistera honom med att placera den i behållaren. Kabambo kliver ivrigt in i ringen igen. Han använder sin avknäckta pinne för att göra ett hål i jorden i behållaren i vilket plantan placeras. Mr Kurwa visar först hur eleverna inte ska göra genom att trycka ner plantan ”to the neck” som han uttrycker det. Det är när hela stjälken är täckt med jord vilket bidrar till att den inte kommer att växa. Plantan ska tryckas ner så att ett par cm av stjälken är ovanför ytan och sen ska man tighta till. När du kan dra i plantan utan att den släpper, då sitter den som den ska berättar han.

En av eleverna berättar för oss efter genomgången att klassen precis har startat en miljöklubb på hennes skola. Hon säger att det är bra att få lära sig mer om trädplantering i praktiken eftersom det är något som hennes familj håller på med hemma. Hon berättar att hon är här på kurs för att hon ska kunna lära sig om trädplantering för att sedan förmedla den kunskapen till andra barn. När jag frågar henne om hon vill bli bonde som sina föräldrar i framtiden så svarar hon bestämt nej. Hon vill bli lärare i miljövetenskap.

Så här ska resultatet se ut efter några veckor.

/Amanda Ingvaldson

  • Rokerro Chams

    very interesting project. The idea is very smart, by putting the young and teenagers in the center of the project. Because they are the power of the future. having them side by side in all programs that related to the environment, climate change issue is very crucial. I would love if women are involve also. As women in Africa are attached more in land usage and animal breeding which at the end has link to do with environment and climate.

  • Rokerro Chams

    I have an experience with same kind of nursing activities. Preparing seedlings, giving them care and taking them to the field for planting and them giving training on how these plants should be protected and cared.