En skola där barn lär sig att plantera träd

2013-11-12 Av: Mia Madsen i kategorin: Praktikanter 2013

Kisoga Primary School, Gombe, Uganda.

Vi överraskas av värmen så fort vi öppnar bildörrarna. Nu talar jag inte om vädret utan om den otroliga gästvänlighet som möter oss när vi anländer till Kisoga Primary School i byn Gombe i Uganda. Skolbarnen står på led och sjunger för fullt ”We welcome you, our visitors”. De klappar i takt med sången medan vi långsamt vandrar upp för backen mot skolbyggnaden. Det känns nästan pinsamt att få ett så storslaget välkomnande. Vi är över två timmar försenade. Det tog oss längre än väntat att köra på de röda och gropiga jordvägarna som leder fram till skolan. Men det verkar ingen bry sig om just nu.

Vi har åkt på fältbesök till en av de skolor som Vi-skogen arbetar med i byn Gombe i Mpigi-regionen i Uganda. Projektet heter Farmers of the Future och går ut på att lära skolbarn om hållbart jordbruk. Många barn och unga ser nedlåtande på jordbrukaryrket, de förknippar det med fattigdom och vill hellre livnära sig på något annat. Genom projektet vill Vi-skogen visa barnen att det går att odla hållbart och öka sina skördar, även om man bara äger en liten bit mark.

Efter den fina välkomstceremonin håller skolans rektor ett kort tal. Det är inte ofta skolan får besök av utländska gäster och eleverna har sett fram emot vårt besök. En grupp elever uppträder med några sånger och visar upp en traditionell dans med mycket skakande rumpor. Vi får också se ett kort skådespel om varför det är viktigt att gå i skolan. ”Education makes things possible”, sjunger skoleleverna till slut. Det är verkligen rörande att se hur duktiga de är och med vilken inlevelse de dansar och sjunger.

Det är drygt ett år sedan Kisoga Primary School anslöt sig till Farmers of the Future-projektet. Nu vill lärarna och eleverna visa upp vad de har åstadkommit under den tiden. Läraren Steven Sengooba tar oss med på en rundvandring på skolområdet. Vi går förbi rader av bananträd och majsplantor som eleverna och lärarna har planterat tillsammans. Bredvid odlingarna ligger en liten köksträdgård med olika sorters grönsaker, bland annat bönor, aubergine och paprika. Vi använder råvarorna till att laga lunch åt eleverna, många av dem har inte ätit frukost innan de kommer till skolan, berättar läraren Steven Sengooba.

Jovita, 14 år, Gombe, Uganda.

På skolgården står Jovita, en flicka på 14 år. Hon berättar att hennes familj inte har råd att ge henne morgonmål. Det tar Jovita en timme att gå till skolan varje dag och därför är hon tacksam över att skolan erbjuder henne majsgröt och bönor till lunch. Jovita berättar att hennes skoldag vanligtvis börjar klockan sju och slutar sex på kvällen. Under en vanlig skoldag läser eleverna matematik, historia, fysik och kemi och engelska. Jovitas favoritämne i skolan är engelska, hon berättar att hon vill bli läkare när hon blir stor.

Jag frågar henne vad hon har lärt sig av projektet Farmers of the Future. Jag har lärt mig att plantera träd och att bry mig om miljön. Vi har också lärt oss att sortera skräp, säger Jovita. Hon tillägger att trädplanteringarna på skolan har inspirerat henne att plantera mangoträd hemma i trädgården så att familjen kan få mera mat att äta.

Rundvandringen på skolgården fortsätter och vi får vara med om en trädplanteringsceremoni. Skoleleverna och lärarna har grävt färdiga gropar för plantorna och överräcker oss varsin planta. Ett av träden är en silvergrevillea, ett snabbväxande träd som används inom agroforestry. Några skolflickor samlas kring en grop och tittar roat på när trädplantan sänks ner i gropen. Flickorna har planterat träd flera gånger. Varje skolelev har fått ett träd att sköta om, det lär barnen att ta ansvar, berättar läraren Steven Sengooba. För oss besökare är det en helt ny upplevelse.

Vi tillbringar ytterligare några timmar med barnen och lärarna. Vart vi än går på skolgården följer tiotals barn efter. De tittar noggrant på våra kameror och när vi frågar om det är okej att ta en bild blir det nästan slagsmål. Alla vill vara med på bilden. Skolbarnen fnissar förtjust när de får se bilderna. Jag frågar en flicka hur man säger vän på hennes modersmål luganda, med ett leende svarar hon ”Yes, you are my friend”.

Ett av elevernas klassrum

Vi besöker elevernas klassrum som ligger i en tegelbyggnad mitt på skolområdet. ”This is a classroom”, säger läraren Steven Sengooba. Vi kikar in i rummet, där finns bord och stolar och en tavla. Klassrummet är väldigt spartanskt inrett och det finns inga fönsterrutor eller dörrar. Bara fyrkantiga hål i väggen. Ibland brukar vi bära ut borden och placera dem under i skuggan under ett träd, det fungerar också bra som klassrum, berättar läraren Steven Sengooba. På väggarna i klassrummet har eleverna klistrat upp kartor och affischer med engelska ord och siffror.

Rogers, 14 år, Gombe, Uganda.

Rogers, en pojke på 14 år berättar att hans favoritämne i skolan är matematik. Han säger också att skoleleverna genom projektet Farmers of the Future har lärt sig hur de ska få rent dricksvatten. Läraren Steven Sengooba visar stolt upp en vattentank som skolan har byggt med hjälp av Vi-skogen. Vattentanken samlar upp regnvatten som eleverna kan dricka, använda som diskvatten och vattna köksträdgården med.

På den gröna och lummiga skolgården finns ett tiotal skyltar nedstuckna i gräset. På skyltarna står små meddelanden skrivna där barnen uppmuntras att värna om miljön, plantera träd och inte skräpa ner. När jag blir vuxen och tjänar pengar vill jag kunna stödja min gamla skola, de gör ett bra arbete, säger 14-åriga Jovita innan vi säger hejdå åt varandra.

  • Maua

    Tycker att beskrivning är annpasade för Svenskar läsar, väldigt synd finns i Afrikanska skolan ett ämne som heter agriculture dvs jordbruk, den beskrivning ger känner jag inte igen. Men jobba man på hjälp organisationer så skapa man tycker synd av Afrikaner mentaliteten o ser till att upprätthålla den. Annars skulle det inte finnas jobb eller fina praktik plats åt er.

    • ylvagr

      Hej!
      Det stämmer att inlägget är skriven ur ett svenskt perspektiv, för svenska läsare. Att vi på Vi-skogen eller våra praktikanter skulle tycka synd om deltagarna i våra projekt – den beskrivningen håller vi dock inte med om. Det är genom eget arbete som deltagarna tar klivet ur fattigdom, vårt arbete är att förse dem med de verktyg de behöver. I det här fallet är det ny kunskap som de omsätter till handling på ett fantastiskt sätt. Tillsammans arbetar vi för vår vision: En hållbar miljö som gör det möjligt för människor i fattigdom att förbättra sina liv.