En satsning för framtiden

2013-02-27 Av: i kategorin: Praktikanter 2013

Förra veckan var en händelserik och spännande vecka. För första gången var vi på fältbesök i Tanzania, och för första gången fick vi besöka en FOF (Farmers of the Future) skola. FOF är ett projekt som Vi-skogen har startat där man samarbetar med skolor för att nå ut till en yngre målgrupp. När jag och Anna kom fram till ”FOF skolan” Wariku Secondary School, som ligger i Serengeti zonen, var vi väldigt nyfikna och ivriga att få klarhet i vad FOF är och hur det fungerar. Vi fick träffa de elever, mellan 13-18 år, som är med i FOF programmet. Det var blandat killar och tjejer. Ute på gräsplanen bland de många träd som fanns på gården fick vi ställa våra frågor. Anna och jag överöste eleverna med frågor som:

-          Varför valde ni att gå med i FOF? Vad gör man i FOF programmet? Tycker ni att ni lär er något? Förs denna kunskap vidare?

Eleverna svarade på begränsad engelska så gott de kunde på våra frågor. FOF programmet har organiserats på skolan genom en miljöklubb, dit 20 elever väljs. Till en början får gruppen undervisning av Vi-skogen personal i agroforestry, klimatförändringar och praktiskt kunskap så som hur man planterar träd och grönsaker och dess positiva effekt på hälsa och miljö. På skolan har flera träd planterats och det finns också en grönsaksodling. Men det visade sig att den grupp elever som stod framför oss, var en ny grupp som ännu inte fått klart för sig innebörden av agroforestry, klimatförändringar och trädens positiva egenskaper.

Tjugo elever väljs ut till FOF programmet

När de blev satta under vår intensiva utfrågning, blev de genast blygsamma och vågade inte svara på de frågor som ställdes. En av Vi-skogens personal trädde fram och utbrast:

-          Vem kan berätta vad agroforestry är för något?

En förvirring och tystnad följde som svar. Det var en generad publik. För att lätta på stämningen klev Anna och jag in och förklarade att vi är elever från Sverige som inte heller riktigt visste vad agroforestry var innan vi kom hit, men att vi nu har lärt oss detta och gärna delar med oss av vår nyvunna kunskap. 20 minuter senare stod vi med en tolk framför dessa 20 ungdomar och förklarade sammanfattat vad vi lärt oss om agroforestry och hur vi bevittnad en positiv förändring ute hos de bönder vi besökt. En engagerad skara nickade instämmande på vad vi hade att berätta.

Anna och jag delar med oss av våra kunskaper om agroforestry till FOF elever

En av killarna i gruppen ställde frågan:

-          Men om man inte har pengar hur ska man då bli framgångsrik i agroforestry?

Anna fick nöjet att svara:

-          Du har börjat tänka i fel ände. Pengar behöver inte komma först. Med kunskap kan du sätta dina planer i verket och kunskap kan du sedan omvandla till kapital om du vill. Kom ihåg att ingen kan ta ifrån dig kunskap, men pengar kan lätt gå förlorat.

Klockan hann snabbt bli fyra på eftermiddagen och det blev dags att ge sig av. Eleverna tackade oss för att vi kom och vi tackade för att vi fick komma, för att vi fick utbyta kunskap med dem. Jag insåg där och då att även vi svenska studenter kanske är del av FOF programmet. Vi tillhör en yngre generation som skolas i hur vi måste ta hand om moder jord på ett hållbart sätt. Precis som de 20 ungdomarna vi träffade, har även vi lärt oss om hållbara odlingsmetoder och genom vår praktik kommer vi att föra denna kunskap vidare.

Vi är alla träd ambassadörer

 

På väg ut från skolan skymtade jag skolans motto och hann snabbt ta en bild.

Det stod:

Education is wealth (Utbildning är rikedom)

 

Från vänster: Ndaro Nyebumu (16 år) och Nyabuluma Nicodem (14 år) är glada medlemar i FOF programmet

/Tamara Jönsson